Jelenlegi hely

Vigyázat, Dráma!

A drámafoglalkozás igen kártékony műfaj! A most következő sorokban, pontokba szedve fejtem ki, miért is kell “óvni" gyermekeinket a drámafoglalkozások veszedelmes élményeitől. Mottó: „Az értelem a társaságba kívánkozik, a butaság a tömeget kedveli.”

ASSZERTÍV KOMMUNIKÁCIÓ

Vigyázni kell, mert a résztvevők azon kaphatják magukat, hogy képesek lesznek másokkal asszertíven együttműködni. Vagyis előfordulhat, hogy az érzelmileg nehéz szituációkban is magabiztosan, ám mégis érzékenyen tudják kifejezni magukat anélkül, hogy passzívvá vagy éppen agresszívvá váljanak. Mivel a drámafoglalkozások során alkalmazott módszerek többek között az érzelmek megfigyelésére építenek, ebből fakadóan a fiatalok tudatosabbá válhatnak a bennük zajló lelki folyamatok megértésére és kifejezésére.

KREATÍV ÖNKIFEJEZÉS

Ne adj Isten, még a koncentrációra, és a türelemre is hajlamosabbá válnak akár csak a kreatív önkifejezésre? A foglalkozások arra ösztönzik a fiatalokat, hogy használják a képzeletüket és különféle technikák segítségével (mozgás, ének, próza, performansz, rajz…), a lehető legfantáziadúsabban meséljék el mit gondolnak és éreznek a világról és a benne elfoglalt helyükről. Ehhez elengedhetetlen, hogy türelemmel tudjanak koncentrálni önmagukra és a környezetükre.

MAGABIZTOSSÁG

A legborzasztóbb az egészben, hogy mindez magabiztossággal párosul, amitől akár fertőzővé is válhat a folyamat. Ugyanis ha hozzászoknak, hogy a csoporton belül komfortosan merjenek elmélyülni az önkifejezés folyamatában, akkor máshol is képesek lehetnek a nyugalom megzavarására azzal, hogy felvállalják és elmondják mit is gondolnak a világról.

KOOPERÁCIÓ

Ez a folyamat egy világméretű, könyörtelen kataklizmához is vezethet (kipusztulhat tőle az egész emberiség), hogy a fiatalok képességeiktől független bármikor elkaphatják a szakkórt. Bárki! Bármikor! Sőt, hatásait olykor még erőteljesebben fejti ki a túlbuzgó vagy visszahúzódó gyerekek körében. A fejen pörgőket kifárasztja, a lábon alvókat pedig felébreszti. A drámajátékos konvenciókat szándékosan úgy találták ki, hogy minden résztvevőnek egyenlő szerep jusson. Nem verseny orientált, sokkal inkább kooperatív készségeket igényel és fejleszt.

Félvéreim! Kérlek benneteket ne hagyjuk, hogy tömegeinket megfertőzze a drámafoglalkozások játékos vírusa. Óvjuk meg a következő degenerációt a jövő számára!

Köszönettel:
Kállai Ákos  - színházi nevelési szellemírtó

NÉVJEGY

Kállai Ákos, a Képzerdő színész-drámatanára

Képzerdő Intelligens Játszóház, Szeged

Neked ajánljuk!

Könyvajánló kamaszoknak: Holden Rose és a Lapátos fickó

Könyvajánló kamaszoknak: Holden Rose és a Lapátos fickó

A debreceni Ünnepi Könyvhét valamint új könyvsorozatának első kötetének megjelenése miatt látogatott el Debrecenbe Kovács Attila avagy Holden Rose. Vele beszélgettünk gyerekekről, motívációról, és nem utolsó sorban kamaszoknak szóló 10 pluszos könyvéről, a Lapátos fickóról.
Ti ünneplitek még a pedagógusnapot?

Ugye ti is ünneplitek még a pedagógusnapot?

Idén 70 éve, pontosan 1952 június 7-e óta ünnepeljük Magyarországon június első vasárnapján a Pedagógusnapot. Belépünk az óvoda ajtaján és akár évtizedekig elkísérnek minket, velünk vannak, míg tanulunk. Sőt, sokszor tovább. Köszönjük!
Mese csecsemőkortól: napi tizenöt perc felolvasás akár két év előnyt jelenthet?

Mese csecsemőkortól: napi tizenöt perc felolvasás akár két év előnyt jelenthet?

Tapasztalatok szerint már az anyuka hasában lévő magzatnak is érdemes verseket olvasni. Az itt hallott ritmusokkal, később az adott korosztály számára készült könyvek segítségével akár másfél-két év előnyre is szert tehetnek a gyerekek az iskola első évére kortársaikhoz képest.
Nyáron is tanuljon a gyerek?

Nyáron is tanuljon a gyerek?

Buta kérdés, igaz? Hiszen iskolaidőben sem tanul! Titkos (és aljas de jó szándékkal vezérelt) szülői trükkök, praktikák az észrevétlen nyári tanuláshoz nem csak szülőknek.
Ugrás az oldal tetejére