Az elmúlt években egyre többen vásárolunk interneten, a vírushelyzet miatt ez biztonságosabb is, valamint az online elérhető promóciók, kedvezmények is a digitális térbe terelik a vásárlókat.
Az idei Black Friday már egy hétig (vagy hetekig) tart, amikor a netes kereskedések olcsóbban kínálják termékeiket.
A „kihagyhatatlan” akciók ígérete könnyen megtévesztheti a vásárlókat, de megfelelő ismeretekkel és tudatossággal elkerülhetjük a kellemetlen meglepetéseket.
Az online vásárlás veszélyeire figyelmeztetnek a hatóságok, szakértői becslések szerint az online térben akár csak egyszer vásárlók negyede vált már valamilyen átverés áldozatává. Az online csalók egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak, motivációjuk a pénzszerzés mellett az adatszerzés, illetve e kettő kombinációja.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) Internet Laboratóriuma és a fogyasztóvédelmi hatóság a gyakorlati tapasztalatok és a próbavásárlások alapján e-kereskedelmi kisokosban összegezte hasznos tanácsait:
Termék/szolgáltatás kiválasztása
- A keresett termék/szolgáltatás kiválasztásakor nem feltétlenül az internetes kereső által kiadott első találat a legmegfelelőbb.
- Javasolt az ár-összehasonlító oldalak használata. (Előfordulhat, hogy az akciós termékek máshol, eredeti árukon is ugyanannyiba kerülnek vagy olcsóbbak. Nézzük meg, hogy a kereskedő által adott kuponok, leértékelések érdemi kedvezményt tartalmaznak-e.)
- Érdemes a vásárlói visszajelzéseket is áttekinteni.
Jó tudni: A webáruház oldalán fel kell tüntetni a kereskedő nevét, székhelyét, telefonszámát, elektronikus levelezési címét, illetve faxszámát ha rendelkezik ilyennel, annak a vállalkozásnak a nevét és postai címét, akinek a nevében eljár.
Vásárlás előtti tájékozódás
- Érdemes a webáruházat üzemeltető cégeknek utánanézni, hogy valóban létezik-e.
- Javasolt a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát megnézni.
- Célszerű elolvasni az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF).
Ne rendeljünk olyan webáruházból, melynek honlapján nem található általános szerződési feltétel, vagy egy e-mail címen, üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg más elérhetőséget. Az oldalon szereplő információkat érdemes képernyőképként elmenteni arra az esetre, ha utóbb gond merülne fel az internetes vásárlással. - Hasznos tudni azt is, melyik országból fog érkezni a termék.
Webes vásárlásnál figyeljünk arra, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem feltétlenül jelenti, hogy hazai kereskedőtől rendelünk. Külföldi forgalmazóra utalhat többek között az is, ha a honlapon magyartalan megfogalmazású, nyelvtani hibáktól hemzsegő szövegek olvashatók.
Jó tudni: Online vásárlás előtt kattintsunk a „Kapcsolat” menüpontra, innen ki kell derülnie, hogy hazai webáruházban böngészünk-e. Máskülönben bármilyen probléma esetén külföldre tudjuk csak visszaküldeni az árut, a postázás költsége pedig meghaladhatja a termék árát is.
Ha karácsonyi ajándékot vásárolnánk akciósan, érdemes figyelembe venni, hogy tengerentúli vagy távol-keleti rendelés esetén nem vehetjük biztosra, hogy a kedvezményesen megrendelt termék szentestéig megérkezik, ezért figyeljünk oda a szállítási időkre.
Szállítási feltételek ellenőrzése
- Fontos megnéznünk, hogy mennyi időn belül, milyen feltételekkel vállalják a termék kiszállítását.
- Webáruháztól függően a terméket kiszállíthatja futár, átvehetó fix pontokon vagy üzletben.
- Érdemes tudni, hogy a 14 napon belüli elállás joga akkor is megilleti a vásárlót, ha üzletben veszi át az online megrendelt terméket.
- Fontos tisztázni, hogy a futár jelenlétében, az átvételt megelőzően lehetőségünk van-e a termék megvizsgálására. Ha megérkezett a termék, sok későbbi problémának vehetjük elejét, ha a futár jelenlétében győződünk meg az áru sértetlenségéről.
Ezt a lehetőséget azonban nem minden webáruház biztosítja, ezért fontos, hogy vásárlás előtt erről is tájékozódjunk. Egyéb esetekben ugyanis a futár csak a sértetlen csomag átadásáért felel.
Megtévesztésnek minősül, ha a kereskedő nem tartja be az általa vállalt kiszállítási határidőt.
Fizetési feltételek kiválasztása
- A termék vételára előre fizetéssel vagy utánvéttel rendezhető az alábbi módokon: bankkártyás fizetéssel,
- átutalással,
- készpénzzel.
Érdemes tudni, hogy bankkártyás fizetés esetén lehetőség van arra, hogy a vásárló bankja visszavonjon egy már korábban jóváhagyott tranzakciót (chargeback). Ezt akkor kérheti a vásárló a bankjánál, ha például a vásárolt terméket vagy szolgáltatást mégsem kapja meg, vagy ha időközben fizetésképtelenné vált az eladó.
Tipp: Biztonsági szempontból érdemes internetes vásárlásokra elkülönített webszámlát használni.
Az adásvétel létrejötte
- A vásárló és a webáruház közötti szerződés akkor jön létre, ha a vásárló termék/szolgáltatás megrendelését követően olyan visszaigazoló levelet kap, amely tükrözi a vállalkozás egyértelmű szándékát a megrendelés elfogadására.
- Vagyis, ha az e-mail tartalmazza a vevő nevét, címét, a rendelés számát, a megrendelt termék/szolgáltatás díját és az egyéb költségeket.
Fontos tudni, hogy a kereskedőnek a visszaigazolásban szereplő áron kell biztosítania a terméket/szolgáltatást!
Termék átvétele
- Javasolt a csomag sértetlenségének, illetve lehetőség szerint a termék átvizsgálása.
- Nagy értékű termékek esetében érdemes a kibontásról fotó-, vagy videó dokumentációt is készíteni!
Ha NEM TETSZIK a termék Az átvételtől számított 14 napon belüli indokolás nélküli elállási jog illeti meg a vásárlót. Az elállási jog a termék átvétele előtt is gyakorolható. Az elállást írásban szükséges jelezni az eladó felé.
A termék visszaküldése
- A terméket az elállás jelzésétől számítva haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül szükséges visszaküldeni a webáruház részére.
- A kereskedő 14 napon belül köteles megtéríteni a termék és a kiszállítás díját, azonban a visszaküldés költségét nem.
- Fontos, hogy az elállási jog nem korlátlan, vagyis egyes termékkörökre nem vonatkozik, pl. koncert- vagy fesztivál jegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén.
Tipp: Csak annyira próbáljuk ki a terméket, amennyire a boltban történő vásárlás esetén is tennénk.
Hová fordulhatunk panasz esetén?
Először mindig a kereskedőhöz forduljunk panaszunkkal. Ha a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vevő a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történt online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat segítségért.
További hasznos fogyasztóvédelmi információk és jó tanácsok internetes vásárlás előtt
- Budapestimami -
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges