Jelenlegi hely

Új életek formálódnak - a várandósság, mint normatív krízis 1. rész

Egyesek könnyedén és harmonikusan élik meg várandósságukat, míg mások testi- és lelki gondokkal küszködve készülnek gyermekük fogadására. Hatalmas biológiai, lélektani átalakulás történik a gyermeket váró nő szervezetében, személyiségében.

A legfontosabb – élet születik

A születendő emberke sokszor fenekestől forgatja fel a világot-, hiszen mi a legnagyobb dolog a világon, ha nem az, hogy új élet fogan, nő és születik.  A várandósság alatt átélt élmények, meghatározzák az anyaság kezdetét, a későbbi gyermekvállalási kedvet, a párkapcsolat további alakulását. A várandósság hidat formál a múlt-jelen-jövő között, még azok a nők  is elkezdenek  gondolkodni önmagukon, gyermekkorukon, szüleiken, párjukon, a jövőn, akikre ez korábban kevésbé volt jellemző. 

ÉLETSZAKASZ váltás- normatív krízis

A női lét leglátványosabb életszakasz váltása: a várandósság, anyává válás.

Szokták mondani, hogy egy ember életében három kiemelten fontos esemény van: a megszületés, a megházasodás, és a meghalás. A konvencionális életszemlélet szerint a születésünk és halálunk időpontját nem mi döntjük el; más világfelfogás szerint nem véletlen, hogy mikor és hova, melyik családba születünk, és miként távozunk. A házasság a mi kultúrkörünkben saját döntés és elhatározás kérdése (napjainkban). Bár manapság nem feltétlenül jár együtt a gyermekáldás és a házasság, ezért ami életre szólóan és igazán más állapotot hoz létre az nem más, mint a gyermek születése, sőt már a megfoganása is. Onnantól, hogy szülők lettünk, utána ezt már soha többé nem lehet visszavonni. Éles határ ez az ember életében-(kiében is? legalább három: gyermek, anya, apa) - amin visszatérés nem lehetséges. Ha egyszer megfogant majd megszületett egy gyermek, ő onnantól fogva van és a szülei onnantól fogva egész életükben szülők lesznek, itt már nem lehet meggondolni magunkat.

Életünk során számos új helyzetben találjuk magunkat, ami változást von magával. A normál életfolyamatok változásaiból adódó kríziseket normatív krízisnek nevezi a szakirodalom

 A személyiségfejlődés során minden életkor –életszakasz sajátos feladatokat ró az egyénre és a fejlődés bizonyos előre meghatározott stációkon, lépcsőfokokon megy keresztül, amelyek során az adott életszakaszra jellemző problémával, életfeladattal, krízissel kell szembesülni. Az adott életszakasz feladatának megfelelő megoldása a következő életszakaszba lépés záloga. Ilyen életfeladatnak, krízisnek tekinthető például fiatal felnőttkorban a szülővé válás.

Jól szeretni önmagunkat, elfogadni testi adottságainkat, személyiségünk jellemzőit és harmóniában lenni saját női szerepeinkben az érett felnőttség jellemzői és gyermekvállalás előtt a  jó kezdet feltétele. Aki ebben elakadt, próbáljon fejlődni, hogy ne kizárólag az anyaság szerepe adja női önértékelésének egyetlen pillérét. Nem szerencsés, ha a partnert kirekesztő, női sikereket föladó, gyermekét gúzsba kötve szerető anyaszerepben kompenzálódik a korábbi női önbizalomhiány. Célszerű összehangolni a várandósságra, a magzatra való odafigyelést a munkára, partnerre, családra való törődéssel. Aki a terhesség alatt mindent felad, csak e folyamat köti le érdeklődését, az elakadhat különböző szerepeinek rugalmas egyeztetésében.

Tervezett, várt, kívánt gyermek

A problémamentes terhesség sok tényező függvénye. Természetesen fontos tényező a testi egészség, számít az is, hogy mennyire készült föl valaki a gyermekvállalásra, saját női szerepében hogyan és mekkora helyet talált az anyaságnak, és hogy partnere hol tart a szülőszerep elfogadásában. Fontos, hogy a várandósságból ne maradjon ki az apa sem. Az első gyerek születése, minden házasság kritikus időszaka.  Aki nemcsak magának akar gyermeket,az törekedjen  vigyázni partnerére, kettőjük viszonyára, a családi harmóniára épp olyan nagyon, amilyen sok erőfeszítést tesz a benne növekvő életért.

A hormonális változások érzelmi és testi következményét, a felelősséget, a jövő lehetséges képeit, a várandós nő nem egyedül éli meg. A társ, a férj, a partner is – aktívan, avagy passzívan - kísérője e folyamatoknak.

Ugyan az anya hordozza testében gyermeküket, ő éli át a testi változásokat, de érzésekben, gondolatokban, fantáziában – jó esetben – mindkét szülő nagy átalakuláson megy keresztül. A terhesség lefolyását, a későbbi anya-újszülött kapcsolatot befolyásolja, hogy a partner miként kíséri végig (jelen van-e egyáltalán), támogatja-e ezt az időszakot.

A férfiak gyakran tartanak attól, hogy a baba megszületésével, elveszítik kedvesük figyelmét, gondoskodását, gyengéd szeretetét. A várandósággal a nő válik fontosabbá; már ezt sem könnyű földolgozni egy addig dédelgetett férjnek. Minden elkezd a gyermekről szólni, bár még meg sem született. Ha a férfi addig gyerekszerepben volt, őt kényeztették, a testvérféltékenységhez hasonló – nem tudatos – érzésekkel reagálhat.

A nagy testi, érzelmi változások a nőket jobban érintik. A megszületett fokozott érzékenység arra is alkalmas, hogy segítse a partnert a gyermekvárásában, a jó apává válásában. Aki megtanulja a sokfelé figyelést, annak a gyermek megszületését követően is könnyebb dolga lesz családot formálni.

Szerző: Rákos Piroska, pszichológus

Felhasznált irodalom:

Bakó Tihamér: Verem mélyén.  Sorsfordító könyvek.  Psycho Art, Budapest, 2008

Hajduska  Marianna:  Krízislélektan. ELTE Eötvös Kiadó Kft., Budapest, 2008

perinatus.hu  -honlap cikkei

Raffai Jenő: Megfogantam, tehát vagyok. Útmutató Kiadó, Budapest, 1997

Rüdiger Dahlke: Sorsfordulók: Az életválság mint az újrakezdés lehetősége, Officina Nova Kiadó, Budapest, 1998

 

NÉVJEGY
Rákos Piroska: pszichológus - egyéni pszichológiai tanácsadás, személyiségfejlesztés, képességmérés 
Életpszichológia Tanácsadó Központ (Debrecen, Nap utca 5. 2/8)

Elérhetőség:rakos.piroska@gmail.com

Szeretem az életet, az embereket, a rendet, a tiszta helyzeteket, az őszinte- egyenes kommunikációt. Végzettségem pedagógiai szakpszichológus, pszichológus, angol szakfordító. 2002 óta fő állásban pedagógiai szakszolgálatnál dolgozom többféle munkakört ellátva: nevelési tanácsadás, szakértői tevékenység, óvodapszichológia, iskolapszichológia, pályaválasztási tanácsadás. Amióta édesanya lettem nagyon érdekelnek a várandósság, szülés, születés, perinatális örömök és veszteségek, családdá formálódás területei is. 

Életünk során gyermekként és felnőttként is gyakran találkozunk akadályokkal, amin át lehet és át is kell jutni. Ezek az élethelyzetek, amikor a korábban jól működő dolgok nem úgy jönnek össze, vagy sorozatosan ugyanazok a nehéz helyzetek bukkannak elő. Ilyenkor jól jön a professzionális segítség, ami eredményes megoldással szolgálhat, mivel a miértekre és főleg a hogyanokra is fény derül. Szaktudásommal ehhez kívánok hozzájárulni azzal a szándékkal, hogy aki hozzám fordul képes legyen felfedezni az adott nehézségben rejlő lehetőségeket, megoldja azt és mindezt a tudást és képességet beépítse személyiségébe, hogy azután megerősödve, ügyesebben és boldogabban haladhasson tovább a saját útján.
 
Cím és elérhetőségek: 
Debrecen Nap utca 5.

Neked ajánljuk!

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

A mi adventi naptárunk Nektek: 24 talányos és találós kérdés kicsiknek és nagyoknak

Tanító nénik, kisgyerekes szülők, most főleg rátok gondoltunk! Idén egy újdonságot készítettünk olvasóinknak. Fókuszban a találos és talányos kérdések!
2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

2025 és az 5 hosszú hétvége - versbe faragva hoztuk nektek

A tervezést soha nem lehet elég korán elkezdeni! Mutatjuk a 2025-ös ünnepeket és a hosszú hétvégéket rímekbe szedve:
Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Fénylő ablakok nyílnak – Világító adventi kalendárium

Élő adventi naptárrá változnak azok a települések, ahol a házak ablakait ünnepi fénybe és díszbe öltöztetik, számmal jelölve a napokat december elsejétől karácsonyig. A várakozás izgalma igazi közösségi élménnyé válik. Testi-lelki egészséget szolgáló program lehet ilyenkor az esti séta lakóhelyünk utcáin. 
Azok a titokzatos tanulási képességek

Azok a titokzatos tanulási képességek

Miért lenne fontos már az oviban a tanulási képességekkel foglalkozni? Hiszen fényévekre van még a suli! Pedig nagyon is az! Cikksorozatunk második része ezt a témát járja körbe.
Ugrás az oldal tetejére