Jelenlegi hely

Mit tehetek, hogy ne őrüljek meg? Avagy hogyan neveljünk fiúkat!

Ültem a vasárnapi ebéd utáni kávémmal bekuckózva, és nem értettem, miért nem érzem azt a megnyugtató, komfortos érzést, amit kellene. Percek teltek el, mire rájöttem, hogy miközben az én fejemben vasárnap délutáni szieszta van és lecsatlakoztam a külvilágról, a külvilág nem csatlakozott le rólam, és körülöttem éppen egy focistadion kelt életre, szurkolói rigmusokkal, ovációval és biztatással. Csoda, hogy annyira elfáradok a nap végére? - Czap Villő anya-fia coach írása.

Megőrülök a hangzavartól

Olaszos típusú nagycsaládból származom, hét édestestvérem sosem a halkszavúságáról volt ismert. Ráadásul nálunk azért volt rendesen nem elég asszertíven rendezett vita, így bőven hozzá vagyok szokva a hangerőhöz, sőt, én magam sem a csendes tábort képviselem. Hogy az öregedés teszi vagy tényleg az átlagosnál hangosabbak a gyerekeim, nem tudom, de be kell látnom, nehezen viselem, amikor a Hármak kicsattanó energiájukról hangerővel tesznek tanúságot. 

De hát normális ez?

Amennyiben nincsen hallásproblémája a fiadnak, az az igazság, hogy normális. A mai gyerekek - amennyiben nem egy tanyán nőnek fel, olyan mértékben vannak beszorítva a civilizációs keretek közé, hogy természetes, hogy valamilyen módon megpróbálnak kiszabadulni - legalább hangerővel.

A valóság az, hogy ami a gyerekek testén belül történik, arra igen kevés a ráhatásunk. Persze kitalálhatunk drasztikus következményeket, de azt hiszem, a lelkünk mélyén mindannyian tudjuk, hogy ezek csak ideig óráig hatnak. 

Akkor mit tehetek, hogy ne őrüljek meg?

Elsőként vehetek egy nagy levegőt. Viccen kívül, a megfelelő légzés az alapja annak, hogy türelemmel viseljük azt a röpke 18 évet, amíg a kisfiunkat felneveljük. A megfelelő légzés elsajátítása azonban az ezt követő időszakban is nagy segítségünkre lesz (ld. motorbalesetek, amerikai ösztöndíj, számunkra nem egyből szimpatikus menyjelölt). 

Öngondoskodás

A levegővétel első stációjával elindulhatunk az öngondoskodás útján. Az alapvető szükségleteink kielégítése (megfelelő mennyiségű alvás, evés, ivás, mozgás) mellett az elégséges “énidő” néven karriert befutott, szabadon választott tevékenység (nem, a mosogatás nem énidő!) is esszenciális összetevője az önuralmunknak. A megfelelően karbantartott idegrendszer képes arra, hogy mások idegrendszerét is egyensúlyban tartsa. 

Energialevezetés

Nem elvárható egyetlen embertől sem, hogy amikor tombol benne az energia, akkor szépen csendben, nyugodtan és ellazultan végezze a tevékenységét. Mi, felnőttek is keresünk magunk számára - jó esetben - egészséges utakat, erre nevelni a gyerekeinket nem csak a mi, de az ő szempontjukból is szükséges. Az a gyerek, akinek el kell fojtania az energiáját, destruktív módokat talál a levezetésére az agresszív játékokban, a rombolásban, később függőségeket okozó tevékenységekben. Tehát adjunk teret és időt a fiainknak (és magunknak úgyszintén!) futni, ugrálni, pörögni és forogni, csökkentsük a mesterséges, és növeljük a természetes ingereket!

Asszertív kommunikáció

Már egészen korán érdemes elkezdenünk a fiaink felé asszertíven kommunikálni. Az asszertív kommunikáció alapja, hogy önmagunkat és a másikat is okénak tartjuk. Ő úgy jó -  hangosan, ugrálva, mozogva, zsizsegve -, ahogy van, mi pedig úgy vagyunk jók - a csendigényünkkel, a gondolatainkkal, a vágyainkkal, hogy nagyobb legyen a nyugalom körülöttünk -, ahogy vagyunk. Ha ezt képesek vagyunk megélni, a konfliktus méregfogát ki is húztuk. 

Ennyi azonban nem elég. Ha képesek vagyunk empátiával fordulni a fiaink felé, kövessük az alábbi lépéseket!

1. Vizsgáljuk meg, konkrétan és tényszerűleg mi az, ami zavar bennünket: “Amikor ezt a dalt énekled ötször egymás után…” “Amikor bent ugrálsz kiabálva a nappali közepén…” 

2. Fogalmazzuk meg, milyen érzéseket keltenek bennünk a hangerejükkel: “...egyre bosszúsabb/zavartabb/ingerültebb/fáradtabb leszek.” 

3. Magyarázzuk meg, mire volna szükségünk: “...mert elfáradtam és pihenésre van szükségem.” “...mert nem tudok odafigyelni a munkámra.” “mert nem hallom a gondolataimat.”

4. Majd kérjük meg, találjunk közösen megoldást a problémára! Kérhetünk direktben is, de erre tapasztalatom szerint nem mindig érettek a gyerekek. Ahhoz, hogy megértsék a mi problémánkat, nekünk kell megmutatnunk, hogy értjük őket. A fenti lépéseken őket is keresztülvezethetjük, hogy kiderüljön, kinek mire volna szüksége most és hogyan tudjuk a szükségleteinket összeegyeztetni.

EQ-fejlesztés

Az, hogy maguktól rájöjjenek, nekünk valami kellemetlen, és még változtassanak is, valójában elég sokáig hiábavaló. Nekünk kell megmutatnunk, mintát adnunk, hogyan lehet a nehézségeket kommunikálni és mindenki számára élhetővé alakítani. Nem egyről a kettőre, de kettőről a nyolcra, tízre, százra valószínűleg ki tudunk alakítani egy jól működő rendszert a családban. 

Az érzelmeink felismerése, a testünkben kiváltott érzetek megfogalmazása és az ezekhez kapcsolódó szükségletek megfogalmazása az érzelmi intelligenciának egy magas formája már. Ezt segítendő szülőként nekünk kell mintát adnunk, kérdésekkel ellenőriznünk a fiunk érzéseit, azokat megfogalmazni (mentalizálni), nyugtázni, hogy oké ezt érezni, majd segíteni, hogyan elégítheti ki a szükségleteit olyan módon, amely nem árt sem neki, sem másnak.

És akkor talán egyszer nyugodtan kortyolgathatjuk a kávénkat a fiunk társaságában, nézve a vidáman futkározó unokáinkat.

 

Czap Villő
anya-fia coach
life coach, pedagógus, kommunikációs szakember és három fiú édesanyja
anya-fia.hu

Neked ajánljuk!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Hogy valóban élményekkel teli legyen a nyár!

Mostanra már nyakig vagyunk a nagy nyári szünet kellős közepében. Mindenki elképesztően várta, a szülők talán már el is felejtik a holazalvókám-elfelejtettükalogopédiafüzetet-beposhadtazúszáscucc kombinációját, a gyerekeknek pedig egy ideje nem kell a szülők gyengéd (vagy épp agyvérzésközeli hangvételű-keljmárfelmertelkésünk!!!) ébresztésére kelniük. Szóval mit csinálnak? Hát még az ébresztőóra megcsörrenése ELŐTT természetesen közlik, hogy felkeltanaaaap, éhesvagyooook, kakiltaaaaam :D Én nem tudom, hogy vannak kódolva, de egyszerűen félelmetes, hogy a tanév idején 7kor sírva nyalábolom ki az ágyból az ovist, bezzeg a szünidőben 6kor már arcon pörögnek a testvérével együtt… Kis-Kovácsné Vancsa Barbi írása.
Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

Rázva, keverve... jeges tea és kávé italok forró napokra

A nagy nyári melegben gyakran úgy érezzük, hogy könnyebb lenne egy kávéval, vagy teával. Forró helyzetekre jól jön néhány jeges korty akár mindkettőből.
Bolhazsákok és könyvmolyok

Bolhazsákok és könyvmolyok

Emlékszel még gyerekkorodból az összebújós meseolvasásokra? Az első kiböngészett betűkre, mikor végre összeállt egy szó? A takaró alatt zseblámpával olvasott regényekre? A könyvek világába belépés élménye egy életre elkísér bennünket.
Így lesz ügyes kezű gyereked

Így lesz ügyes kezű gyereked

Sok szülő csak az iskolaérettségi vizsgálatok során szembesül azzal, hogy óvodás gyermekének a rajzkészsége, vonalvezetése még nagyon távol áll attól, amilyen készségekre az első osztályban szüksége lesz. Kézenfekvőnek tűnhet ilyenkor színezők és feladatlapok garmadájával elárasztani a gyereket, ám a mozgások finomodásához nem erre van szükség.
Ugrás az oldal tetejére