Jelenlegi hely

10 szuper játékszabály, hogy lekösd a nyaraló gyerkőcöket kint vagy bent

Elkezdődött a vakáció, egyre melegebb van és a gyerekek egyre többször kérdezik meg: Anya, mit játszunk? Hogy erre a kérdésre mindig legyen kész válaszod, íme néhány játékötlet, ami nem pénz kérdése. A legtöbbet bizonyára te is ismered, játszottátok valaha.

1. „Sári-Kati-Piri-Mari”  ugrálókötéllel

Biztos akad odahaza a láda mélyén egy (esetleg kettő) ugrálókötél. Először is, ha 4-en vagyunk, akkor mindenki választ magának egy nevet: Sári, Kati… Ketten a kötél két végén kezdik ütemesen, a mondóka ritmusára az ugrókötelet hajtani, közben a harmadik gyerkőc ugrál. A neveket folyamatosan ismételjük. Amelyik névnél tartunk a mondókában, amikor az ugró megbotlik, ő folytathatja az ugrálást. Lehet a saját nevekkel vagy más kitalált nevekkel is játszani, de azok ugyanolyan hosszúak legyenek és találjuk ki hozzá a ritmust. Ha hárman vagyunk, akkor valaki két nevet választ, vagy átköltjük a mondókát, ugyanígy, ha több mint négyen játsszuk.

2. Amerikából jöttem!

Talán mindenki ismeri, csak még nem tanította meg a gyerekeknek az Amerikából jöttem! játékot. Ehhez nem kell jó idő, lehet odabenn is játszani.  Egy lurkó gondol egy szakmára. Odaáll a többiek elé, és elmondja „Amerikából jöttem, két betűt hoztam. Mesterségem címere:O(rvo)S” Ez után hang és segédeszköz nélkül eljátssza a foglalkozást, a többiek pedig találgatnak. Aki kitalálja, ő lesz a következő mutogató. Ha vagyunk elegen, akkor két mutogatót küldjünk, mert az ő néma összjátékuk a játék igazi kihívása, és a nevetés forrása. Aki pedig kitalálta a feladványt, ő választ, hogy a két mutogató közül kit visz vissza Amerikába.

3. Egyérintő

Ezt a játékot a fiúk úgy játsszák, hogy egy labdát a falnak rúgnak egyszer, majd futva, helyüket átadva következőre már a másik kispajtásnak kell beleérnie, a falhoz rúgnia, és így tovább. De ha rossz az idő vagy nagyobb kihívást szeretnénk, akkor az egyérintőt mondókára játszhatjuk, kicsi, kézbe való labdával, dobásokkal:

Egyenlőre,  (falnak pattintva dobjuk a labdát és elkapjuk)
Két kettőre, (ugyanígy)
Három hatra,
Hat kilencre,
Üsd ki tízre, (csak visszaütjük)
Tizenegyre,        
Gyertyatartó, (feldobjuk a labdát)
Vaskoppantó, (visszafelé a földön egyet pattan a labda, mielőtt elkapjuk)
Egy a falba,
Egy a földre,
Egy pedig a levegőbe! (feldobjuk, elkapjuk)

Ha ment, akkor ugyanez egy kézzel, majd a másik kézzel, aztán közben egy taps, aztán két taps, végül guggolva. Meg amit még ki tudunk találni nehezítésnek. Ha valaki ront, akkor következik a másik.

4. Gumizás

A gumizás nagy kedvenc volt. Kell hozzá egy nagyon hosszú bugyigumi és 3 csemete. Különböző be-ki ugrás kombinációk nehezítik a feladatot. Ha nem emlékszel a lépésekre, akkor ebben a cikkben rengeteg variációt és részletes leírást találsz.

5. Repül-a-repül-a-repül-a…

Ez a játék is játszható kint és bent egyaránt. Egy valaki mondja trükkösen, elnyújtva: Repül a… repül-a… madár! Ekkor mindenki, aki úgy gondolja, hogy a madár repül, felemeli mindkét kezét. Aki lemaradt, az zálogot ad. Majd repül a… repül a… táska! Ez mivel nem repülő dolog, aki felemelte a kezét ő ad zálogot. Így megy a játék több körön keresztül, lehetőleg addig, míg mindenkitől kerül be zálog. A zálogok apró személyes tárgyak, csat, sál, labda stb. Ezeket letakarjuk, és megkérdezi a játékmester: Mit érdemel az a bűnös, akinek a zálogját a kezemben tartom? Ekkor a csapat közösen kialkuszik valamilyen nevetséges feladatot, pl. békaugrást, nyelvtörő mondást, stb. A játékmester kihúzza a zálogot a takaró alól és akié, az hajtja végre a feladatot. Ha tisztességgel megcsinálta, akkor visszakapja a tárgyat.

6. Árokmacska

Árokmacskát a játszótéren a legjobb játszani. Persze ideális esetben kell hozzá egy árok, csatorna, stb. de ha nincsen biztonságos helyen ilyen, akkor egy járda is megteszi a park közepén vagy a ház előtt. Kijelöljük a játéktér két szélét. Az árokban áll a macska, az egerek pedig fejvesztve rohangálnak egyik partról a másikra. Ha valakit az árokban kap el a macska, akkor ő váltja fel, ő lesz a fogó. Ha kiér a túlpartra, akkor biztonságban van. Van olyan változat is, ahol előszöra macska csukott szemmel mond egy színt, akin van, az átsétálhat és csak a többieknek kell futni.

7. Bölcsőfonás

Ez a kis elfoglaltság odabenn is játszható, ha esik az eső. Egy kb. 2 méteres kötőfonál ideális hozzá, aminek a két végét összecsomózzuk. Az egyik gyerkőc a jobb és bal kézfejére hurkolja, így, ahogy a képen látszik. A párja az ujjaival ügyesen megfogja és egy hurkoló mozdulattal átveszi, ekkor más formáció jön ki belőle. Ezt ismételhetik akárhányszor. Néha ugyanazok a fonálalakzatok jönnek ki, de ha önálló mozdulatokat is teszünk bele, akkor sosem érnek véget a variációk.

8. Antanténusz

Álljatok körbe, mindenki tegye oldalra mindkét kezét tenyérrel felfelé. Mindenki vegye a bal kezébe a társa jobb kezét, tenyérrel felfelé. Így mindenkinek a bal keze egy jobb kezet tart és mindenkinek a jobb keze a társa balján fekszik. Egy nemzetközileg ismert halandzsa mondóka sorait közösen szavalva a jobb kezeddel belepaskolsz a másik jobb kezébe, mintegy tovább adod a ritmust, szépen, körben. Nem szabad megszorítani, visszatartani a másik kezét, de gyorsítani szabad. Amikor a mondóka a végére ér, akinek a tenyerébe csapnak, az kiesett. Így szépen el is fogy a kör, az utolsó bennmaradó nyerte a játékot. A mondóka egyik népszerű változata pedig: Antanténusz, szórakaténusz, Szóraka-tiki-taka-alabala-bim-bambusz!

9. Ugróiskola

Krétával vagy kővel is felrajzolhatjuk az ugróiskola kockáit, és kezdődhet a mérkőzés: Kis kavicsot dobva az első mezőre, azt átugorva és a többi mezőbe beugorva játssza végig az első játékos a pályát, majd visszafelé egy lábon felveszi a követ, átugorja a mezőt és végzett. A második mezőt célozza és így folytatódik a játék, amíg nem ront a dobásban vagy az ugrásban. Akkor a következő lurkó következik. Ha ráuntatok a hagyományos formára, akkor kígyó alakot és sok más variációt is megismerhettek.  

10. Macskázás

Ketten elhelyezkednek egymástól távolabb, a harmadik játékos lesz a macska. A szélsők labdát dobnak, gurítanak vagy pattintanak egymásnak. A macska pedig megpróbálja elkapni, elpöckölni mielőtt a másikhoz érne. Ha sikerül, akkor vagy a dobó vagy az el nem kapó gyerek lesz az új macska, ez megegyezés kérdése. A létszámtól függően háromszög vagy bármilyen sokszög alakban is felállhat a három, négy, öt dobó is, de érdemes több macskát is szolgálatba állítani ekkor, hogy pörögjön a játék.   

Ha pedig ezekre is ráuntatok, akkor jusson eszedbe az „Adj király katonát!” a „Gyertek haza ludaim!”, a „Tüzet viszek, lángot viszek” , „Tűz-víz-repülő!”, vagy a „Hideg-meleg” rejtős játék is.

 

Szerző: Ágnes, Csabaimami

Képek: Néprajzi Lexikon (www.mek.oszk.hu)

Neked ajánljuk!

Készíts saját Állatkertet! - 10 részes nyomtatható kreatív kézműveskedés és játék

Készíts saját Állatkertet! - 10 részes nyomtatható kreatív kézműveskedés és játék

A Fővárosi Állatkert oldalán ingyenesen letölthető és nyomtatható kreatív sorozatot találtunk, ami az alkotókedvű állatbarátoknak szól. Készítsd el saját állatkertedet! Az elefántoktól a majmokig, a szavannák lakóitól a kengurukig sok állattal megismerkedhettek, rejtvények, színezők és más kézműves foglalkoztatók várnak.
Fiús kontra lányos anyukák – tényleg van különbség?

Fiús kontra lányos anyukák – tényleg van különbség?

Balett, pörgős szoknya és színes hajcsatok, vagy foci, toronyépítés és mászókáról ugrálás?
Kincsre bukkantam, avagy hogyan táplálták anyáink 40 éve csecsemőiket

Kincsre bukkantam, avagy hogyan táplálták anyáink 40 éve csecsemőiket

Sokan mondják, hogy 6 hónapos kor előtt kizárólag anyatejet szabad adni a babának, mások meg azt, hogy már 3 hónaposan is elkezdhető a hozzátáplálás.
Az első itthoni vakációs nap margójára… avagy hogyan boruljunk ki már az első napon

Az első itthoni vakációs nap margójára… avagy hogyan boruljunk ki már az első napon

Alig várod, hogy elkezdődjön a vakáció, és végre együtt legyél a gyerekekkel. Tele vagy kreatív ötletekkel, ideákkal... aztán a nap végén már visszaszámolsz az első óvodai vagy tanítási napot várva. Ismerős?
Ugrás az oldal tetejére